Zorgstructuur
Hoe begeleiden wij onze leerlingen op de Molenvliet?
Op de Molenvliet werken wij handelingsgericht. Handelingsgericht werken (HGW) is een cyclische manier van werken die erop gericht is zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Onze leerkrachten kunnen door middel van HGW effectief omgaan met de onderwijsbehoeften en –verschillen tussen leerlingen. De school heeft alle leerlingen, op welk gebied dan ook, goed in beeld. Alles is terug te vinden in ons leerlingvolgsysteem, genaamd ParnasSys.
Zo heeft ook iedere leerkracht de eigen groep goed in beeld. Dit is te zien op een zogenaamd groepsoverzicht. De belemmerde en stimulerende factoren van iedere leerling, bij elk vakgebied, zijn zichtbaar op zo’n overzicht. Dit vormt de basis voor het maken van een aanpak voor de groep. De leerlingen worden geclusterd in subgroepen. Meestal formeert de leerkracht 3 tot maximaal 5 subgroepen per vakgebied. Iedere subgroep heeft zijn eigen leerdoelen met zijn eigen instructiebehoeften, soms met extra ondersteuning en soms juist met meer uitdaging.
Drie keer per jaar zorgt de leerkracht dat de gegevens zijn geactualiseerd. Ook voeren de leerkrachten 3 keer per jaar groepsbesprekingen met de Intern Begeleider van de school. De Intern Begeleider denkt mee met de leerkracht in het afstemmen op de (specifieke) onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Ook legt de Intern Begeleider contacten met experts van het Expertisecentrum van Stichting De Waarden, maar ook met externe experts zoals de jeugdprofessionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin (gemeente Moerdijk), de plaatselijke logopediste en cesartherapeute, kindertherapeuten en psychologen die verbonden zijn aan een praktijk in de buurt etc.
Zorgstructuur op de Molenvliet
De ondersteuning, die een leerling nodig heeft, kan onderverdeeld worden in zorgniveaus.
Wanneer een leerling niet voldoende heeft aan de instructie van de eigen leerkracht (zorgniveau 1), krijgt een leerling verlengde instructie en/of ondersteuning aangeboden door de eigen leerkracht in de klas (zorgniveau 2). Hierover heeft een leerkracht doorgaans overleg met de Intern Begeleider.
Als deze verlengde instructie en/of ondersteuning van de eigen leerkracht niet voldoende is, wordt de Intern Begeleider structureel betrokken.
Gezamenlijk worden er plannen in de ondersteuning opgezet.
Interne expertise binnen de eigen school en experts van het Expertisecentrum van stichting De Waarden kunnen hierbij ingezet worden.
Vaak wordt er op dat moment besloten om een Groeidocument te starten; een document waarin alle onderwijsbehoeften en ondersteuning vermeld worden (zorgniveau 3).
Voor sommige leerlingen is er meer of andere ondersteuning nodig. Dan schakelt de Intern Begeleider vaak een trajectbegeleider van stichting De Waarden in of vraagt structurele ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband of externe professionals (zorgniveau 4).
Als blijkt dat ook deze ondersteuning niet voldoende is, wordt er gezocht naar een andere passende school voor de leerling. Dit kan een reguliere basisschool binnen stichting De Waarden zijn, maar ook een SBO of SO-school (zorgniveau 5).
Natuurlijk bent u als ouder op alle niveaus een belangrijke gesprekspartner. U kent uw eigen kind het beste en weet wat hij/zij nodig heeft. U kunt er dan ook vanuit gaan dat u met regelmaat wordt uitgenodigd voor een gesprek op school om mee te denken over de ondersteuning van uw kind.
Contact
CBS De Molenvliet
Graaf Florisstraat 1a • 4791 CA Klundert
Tel: 0168 402 982 • info.molenvliet@dewaarden.nl